söndag 16 augusti 2009

2006 Les Hauts du Castellas


På fredagskvällen får jag och ätteläggen ordna middag på egen hand. Upplagt för en grabbkväll med en t-benstek på grillen sålunda. Och vin till pappa. Jag hade sett fram mot att prova en ytterligare en Brunello di Montalcino från 2004. Men uppenbarligen är det fler än jag som sett fram mot årgångsbytet av Val di Suga eftersom det inte fanns en flaska kvar.

Istället föll mitt intresse på en Vacqueyras från kooperativet Vignerons de Caractere. Det är en sammanslutning av 80 stycken familjer som gör viner från olika appellationer i södra Rhône. En väl läsvärd hemsida, som blir än roligare om man använder sig av googles översättningsverktyg i händelse av att kunskaperna i franska är eftersatta. Bland annat lär jag mig att Vacqueyras kan härledas från latinet och betyder ”stendalen”.

2006 Les Hauts du Castellas kom i det strategiska oktobersläppet förra året. Jag läser i en artikel i Sydsvenskan från denna tidpunkt att detta vin tillsammans med nio andra stoppades vid lanseringen av Systembolaget som hävdade att innehållet i de levererade flaskorna avvek från de som offererats. Eftersom det nu finns till försäljning antar jag att eventuella missförstånd retts ut mellan leverantören och Systembolaget.

Druvblandningen följer riktlinjerna för appellationen med huvudsakligen Grenache, i detta fall 70 procent, och en fjärdedel Syrah samt fem procent Mourvèdre.

Doften är god med en kärna av söt frukt som drar åt körsbär, plommon och hallon och som kompletteras med te, lakrits och stendamm. Smaken är också den god med en angenämt matkrävande körsbärskärvhet och kryddighet med pigg syrlighet och ett förhållandevis kort avslut. Efter ett dygn har de kärva körsbären transformerat vinet till en Chianti. Blint hade jag placerat vinet i Toscana alla gånger. Och eftersom jag är synnerligen svag för denna del av Italien kan jag inte förhålla mig opartisk. Les Hauts Castellas är ett gott och förträffligt matvin som gjort för vänner av mer rustika viner. Det förtjänar en köprekommendation tycker jag.

Varunummer: 2286
Pris: 119 SEK

Inga kommentarer: