tisdag 21 juli 2009

2007 Crozes-Hermitage Les Launes


Rykten gör gällande att 2007 är en väldigt bra årgång i Rhône. När jag skulle hjälpa modren med att hitta bra viner på halvflaska såg jag att bolaget tagit in den gamle trotjänaren Les Launes i denna behändiga tappning. Utan att reflektera över det noterade jag att årgången är 2007. Senare under kvällens behövdes en skvätt rödvin för färdigställandet av middagen och ovannämnda halvflaska fick rycka in. Utan särskilda förväntningar passade jag på att ta en skvätt och prova vinet. Gissa om jag blev överraskad.

En fet och tät doft av Syrah strålade upp ur glaset med alla klassiska attributen. Först och främst peppar som följs av viol och sedan kommer även tjära innan slutligen gummit är på plats. Frukten ligger så att säga i bakgrunden och består av söta röda bär såsom nypon och slånbär samt hallon. Vilken doft! Helt enastående och värd duktigt många Parkerpinnar eller Decanterstjärnor, eller annan önskvärd betygskala. Smaken är inte att leka med, den heller. Bacon, gummi, peppar och söta röd bär som björnbär och hallon i en balanserad kropp med långt avslut gör att denna årgång av Les Launes inte bara är den bästa jag smakat, utan sannolikt den bästa Crozes Hermitage som jag någonsin smakat.

Superlativer såsom enastående och superfynd känns motiverade. 2007 Les Launes åker upp på årsbästalistan utan tvekan. Om detta vin är representativt för Rhône 2007 så måste denna årgång motsvara 2005 i Bordeaux. Slutomdömet hamnar långt bortom en stark köprekommendation. Detta är i sanning ett enastående vin.

Varunummer: 2800
Pris: 139 SEK 75 cl/72 SEK 37,5 cl

8 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Helt klart en Les Launes i klass med den superba nollfemman! Kul du gillade du också...

Mr J sa...

Ja, det är alltid roligt att bli positivt överraskad när förväntningarna inte är så höga. De Les Launes som jag provat tidigare har varit bra, men -07:an var ett par snäpp bättre.

Ingvar Johansson sa...

Kul att höra att Delas fått till det igen. Jag var inte särskilt imponerad av 06:an men de 07:or jag provatfrån både Norra o Södra Rhone har varit kanonbra. Ska genast inhandla några Les Launes

Mr J sa...

Jag ser fram mot att läsa om dina intryck.

Anonym sa...

Undrar om du hunnit prova Domaine Des Entrefaux (Crozes) ännu, nyhet i Oktober?

Är bara lite nyfiken vad du tyckte (får ju fynd överrallt).

Mr J sa...

Nope, har inte hunnit så långt än. Väntar i dagarna barn nummer två så jag har ett uppehåll i vinprovandet till dess att det är klart.

Anonym sa...

Vinner detta vin på lagring tro? Riktigt gott!

Mr J sa...

Generellt tycker jag att Crozes Hermitage inte vinner så mycket på lagring jämfört med många andra viner. De är definitivt inte några långlagringsobjekt. För mig är det den ungdomliga maffigheten som är tilltalande. Alain Graillot har jag haft förmånen att prova flera årgångar mot varandra och där tycker jag att ju yngre de är desto bättre är de. Men prova att stoppa undan ett par flaskor och prova om ett par år vet jag. Glöm inte att återkomma och berätta om dina intryck.