lördag 25 juli 2009

2005 Chateau Limbourg


Med ambitionen att lära mig mer om vita viner från Bordeaux ramlar jag över några flaskor Chateau Limbourg från det stora året 2005 på bolaget. Appellationen är Pessac-Leognan och druvorna Sauvignon Blanc till 60 procent och Sémillon till 40 procent. Andra har provat (här, här och här) och har lyckats leta reda på mer information om producenten.

Doften är god med något petrokemiskt som vilar över citrus, päron, våt ylle samt kokos. Smaken är godisfruktigt god med grape och kokos som kompletteras av något som jag bäst kan beskriva som någon slags oxiderat sherryaktig ton. Chateau Limbourg är inte någon blyg liten viol, utan ett fylligt och gott vin som sitter som en smäck till grillad lax med fransk potatissallad.

Jag utger mig inte för att vara någon expert på vin, och särskilt inte vitt sådant. Men jag tror mig ana att Chateau Limbourg är lite för vulgär för vissa. Jag tycker dock att det är ett gott vin som förtjänar att provas.

Varunummer: 97516
Pris: 184

4 kommentarer:

Birk sa...

Mr J, jag gillar att vinet är så smakrikt och har typiska drag av rök, fat och grapfruktssyra. Kostar en del men är minst lika bra som mer kändare producenter. birk

Mr J sa...

Ja, i efterhand tyckte jag också om det bättre än när texten skrevs. Det är ju en jäkla hetsjakt på tysk riesling eller vit bourgogne så det är kul att det finns mer i vitvinsvärlden att upptäcka. Om man är inne på Sauvignon blancspåret så vet jag inte om du provat La Chapelle des Augustins, men den var fantastiskt bra tyckte jag.

Birk sa...

Den har jag missat, bra producent som jag gillar (Clos Henri från NZ är kalas). Tack för tipset, låter god. Provade Ch de Cruzeau, Lurton, igår. En besvikelse, lite för tunn för mig.

Mr J sa...

Ja, jag såg det. Generellt tycker jag att Sauvignon blanc verkar ha svårt att ge kropp åt viner. Mer åt bersåhållet än mathållet så att säga.