söndag 7 juni 2009

2005 Gotín del Risc Essencia


Andra veckan på raken tillbringas i Bierzo i det nordvästra hörnet i Spanien. Denna vecka är det Gotín del Risc från producenten Bodega del Abad (Abbotens bodega) som skänks i glaset. Projektet Gotín del Risc är en specialdesignad produktserie för den amerikanska marknaden vid sidan av det ordinarie sortimentet. Produktionen ligger på 5280 flaskor, och systembolaget köpte på sig 3000 flaskor till junisläppet förra året. Jag tror inte jag behöver rabbla upp alla teknikaliteter, utan en snabb blick på hemsidan visar att Önologen José Luis Santin Vázquez nog använt samtliga knep i skolboken för att skapa ett maffigt vin som går hem på den avsedda marknaden.

Doften är fantastisk med dov mörk frukt och tydliga fat. I en blindprovning hade jag självsäkert gastat om att det bara kan vara Merlot som doftar järn, blod, kaffe, läder, charkuterier och tobak med viss murrighet. Smaken är god med mogen frukt såsom plommon och körsbär som lindas in kaffe och vanilj från generös fatlagring. En välgörande stramhet ser till att vinet inte blir jolmigt. Doften är dock avgjort ett, eller kanske två, snäpp bättre än smaken.

Jag har svårt att urskilja några särskilda kännetecken för Bierzo och Menciadruvan. Men det är egentligen inte någon kritik, utan det är bara att konstatera att det man i glaset har mycket gott, generöst och yppigt vin i en internationell stil. Det finns lite spridda flaskor kvar runt riket och jag rekommenderar starkt till inköp eftersom kvaliteten i förhållande till priset är synnerligen god. Den som någon gång under sommaren tänker lägga en bit kossa på grillen får nog anstränga sig för att hitta ett bättre grillvin.

Varunummer: 96210
Pris: 139 SEK

3 kommentarer:

Micke sa...

Kul att du också tyckte om det här vinet. Jag provade det i februari i en spansk provning och föll pladask. Var tvungen och testa den i sin ensamhet ett par veckor senare och visst levererade den då också.
Du nämde merlot, själv snurrade jag in mig på grenache.

Vänlig hälsning
Micke

Mr J sa...

Det är väl urtypen för ett vin som presterar på en provning, för någon blyg viol är det ju inte. Vore roligt att veta vad den mötte för motstånd.

Micke sa...

Det var en samling trevliga viner som stod uppradade vid det tillfället. Kika gärna in på bloggen, den 9 februari skedde det.
Ha det gott.