måndag 13 april 2009

2003 La Bastide Saint Dominique



För några år sedan köpte jag några flaskor av 2003 La Bastide Saint Dominique efter goda vitsord från ”the usual suspects” i vinskribentskrået. För ett och ett halvt år sedan provades den första flaskan mot en 1999 Chateau Cantemerle i goda vänners lag. Bordeauxen var tveklöst två snäpp bättre den gången. Nu är det dags igen att korka ur.

Druvsammansättningen består av 80 procent grenache, 10 procent syrah, fem procent mourvèdre och fem procent cinsault. Framställningen verkar vara tämligen seriös med sådant som gamla stockar, sorteringsbord, avstjälkning och pigeage för att nämna några moment i tillverkningen som skall borga för god kvalitet. Eftersom jag inte är särskilt bevandrad i vinifieringstekniker så säger det mig egentligen inte så mycket. Det som intresserar mig mest på hemsidan är den Gîte som går att hyra. Mental notering till mig själv är att hålla detta i minnet till nästa års semesterplanering.

Viss begynnande mognad noterar jag när jag häller upp på karaff innan grillen laddas.
Jag doftar så på vinet medan briketterna är på väg att få sin rätta glöd. Jordgubbskompott, te och grillrök känner jag. Mental notering till mig själv nummer två är att inte prova vin och grilla på en och samma gång.

Smaken är bättre än doften med renrasig och typisk Chateauneuf du pape-grenachefruktighet. Det smakar jordgubbssylt, läkerol och ett potpurri av bakkryddor med viss eldighet och mjuka tanniner. I likhet med vissa andra Chateauneuf du pape som jag provat är det lite för enkelspårigt och eldigt. Det är helt enkelt lite tröttande i längden att dricka något som påminner om jordgubbslikör.

Det är ett gott vin som jag nog inte hade köpt på mig av när det begav sig om jag vetat då hur det smakar i dag. Ett korrekt och gott vin som inte orkar upp till köprekommendation. Mental notering till mig själv nummer tre är att inte lita på vinskribenter (allt för mycket).

Läs vad andra tycker om vinet här och här.

Varunummer: N/A
Pris: 230 SEK

Inga kommentarer: