måndag 30 mars 2009

Villa Cafaggio Riserva 2004

Bloggens första inlägg var en provning av Villa Cafaggio 2006, alltså standardchiantin. Den fick betyget godkänt och beskrevs som en ursprungstypisk Chianti. Dagens exemplar är alltså riservan, som fått lite mer TLC i form av fatbehandling, hårdare selektering av råvaran mm. Annars består det precis som standardvarianten av 100 procent Sangiovese. Allt detta framgår av den utmärkta hemsidan. De mest slående med Cafaggio är de vackra och eleganta etiketterna, som andas kvalitet och exklusivitet. Dessvärre blir det ingen bild då kameran är på vift och mobilkameran ger för uschliga bilder.

Då Castello di Ama 2004 för någon vecka sedan gav sådan mersmak traskade jag iväg till mitt lokala bolag och beställde ett par andra Chianti Classico från 2004. Kommande veckor ska jag enträget tröska mig igenom dessa för att utröna om det finns några fynd att göra i beställningssortimentet.

Vad kan man då säga om detta vin? Doften är ung och fruktig, men drar mer åt svarta vinbär än mot körsbärshållet. På senaste tiden har jag grundligt låtit mig luras av Sangiovese och tagit det för Cabernetbaserad Bordeaux (kommande blogginlägg kommer avslöja vidden av min okunskap). Så klart finns fatinslag där också, men diskret i bakgrunden.

Smaken är åt det fylligare hållet och förhållandevis mjuk, lite anonym kanske. Vinet är elegant snarare än kraftfullt. Efterhand tittar mörka körsbär fram och smaken växer. Det finns lagringspotential i detta vin, utan tvekan.

Med Castello di Ama färskt i minnet kanske jämförelsen med Cafaggio riserva blir något ogin. Det är ett gott vin som levererar en trevlig upplevelse för pengen. Men något absolut fynd är det inte. Om man sneglar på vad andra tycker så verkar Cafaggio inte riktigt leva upp till förväntningarna, utan att vara dåligt. Habilt är ett ord som ofta ges en mer negativ klang än vad som är korrekt. Idag passar det bra som slutomdöme.


Varunummer: 81483
Pris: 216 SEK

Inga kommentarer: