fredag 6 mars 2009

Chateauneuf-du-pape Chapoutier 2003



Vin från Rhône tillhör inte vanligheterna på familjens bord. Det är ren slump och nästan lite pinsamt. Min kollega Mr J är desto flitigare med besöken där och idag är det min tur att ta upp tråden.

Producent är välrenommerade Chapoutier, föregångare när det gäller biodynamisk odling. De har stora domäner i Rhône, och enligt uppgift förfogar de över 27 ha i Chateauneuf-du-pape. På hemsidan finns dock inte kvällens flaska presenterad närmare, så exakt druvsammansättning kan inte sägas. Annars består ju de flesta av firmans viner från detta distrikt endast av Grenache, i detta fall får vi leva med okunskapen. Alkoholhalten är 15 procent och sommaren 2003 var en av de varmaste och torraste i mannaminne.

Så vad betyder allt detta när korken dras ur i dag? Efter att ha hällt innehållet på karaff är det en ren fruktbomb och rik och fin doft. Wow tänker jag, det här blir trevligt. En stund senare blir nyfikenheten för stor och jag häller upp en skvätt. Då finns inget av den fina doften kvar. Det är som ett dammigt lock lagts över glaset.

Två timmar senare är det fat, fat, fat som dominerar. Färgen är ljus, åt det tegelröda hållet. Utöver det tidigare nämnda är det faktiskt inte så mycket annat som kan urskiljas och man börjar ana oråd.

Så till smaken. Den är eldig med en strävhet som inte är oäven, men det är återigen massiva fat som dominerar. På senare tid har jag utvecklat en stark aversion mot alltför fatdominerade viner och detta är inget undantag. Utan att ödsla alltför många ord är det ett vin som inte är i balans.

Vinet är inte defekt men gör inte området eller tillverkaren rättvisa. Som tur är köptes bara en flaska så jag slipper låtsas inbilla mig att det kan vinna på lagring. Bara att sätta upp på erfarenhetskontot.

Varunummer: N/A
Pris: 19 Euro

Inga kommentarer: