söndag 8 mars 2009

2006 Cornas "Les Méjeans" Jean-Luc Colombo



I fredags korkades en Cornas från Jean-Luc Colombo upp till middagen. Första sniffen gav absolut intet. Den första klunken gav inte heller någonting. Men jag kände att syrlighet och tanniner verkade vara bra. Efter ett tag förstod jag att det inte var något fel på vinet, utan den envisa dagisförkylning som jag dragit på de senaste veckorna slagit till med full kraft. Modren som tillfälligt var på besök intygade dock att det smakade rödvin och att det var gott.

I dag, på söndagen, försökte jag på nytt. Ett par dygns vila gör kanske att vinet inte presterar lika bra i dag som i fredags.

Tydliga hallon, någon slags citruslikör, damm och te plockar jag upp i doften.

Det smakar typisk norra Rhône med hallon och björnbär ackompanjerat av anis i en burgundisk slank stil med pinottoner. Bra syrlighet och runda tanniner.

Det är gott, men inte så mycket mer än så. Smaksinnet är nog fortfarande hämmat av förkylningen och jag kanske är orättvis. Det kanske var bäst i fredags. Hur som haver med dessa saker, jag har helt enkelt provat roligare saker från Rhône och kommer inte plocka upp fler flaskor från systemet.

Förhoppningsvis är jag tillbaka frisk och mer inspirerad nästa vecka. Men en kort och sur bloggpost är bättre än ingen bloggpost tänkte jag.

Varunummer: 96864
Pris: 199 SEK

Inga kommentarer: