lördag 14 februari 2009

Beaune Montagne Saint Désiré 2005



Hans Artberg är en intressant och egensinnig vinskribent. Jag tänkte därför prova ett vin som han rekommenderar för att se om vi har samma smak. Särskilt fäste jag mig att herr Artberg utbrast "äntligen en bra röd bourgogne som man kan köpa!" om Beaune Montagne Saint Désiré 2005. Hur ofta hör man orden köpvärd och bourgogne i samma mening? Lägg därtill Artbergs beskrivning av vinet som en köttig Pinot Noir. Jag kastar mig följaktligen påföljande dag på telefonen och ringer till bolaget för en beställning.

Som vanligt när det gäller bourgogne innehåller tydandet av etiketten ett visst mått av exegetik. Appellationen är Beaune, eller Côte de Beaune om producenten så önskar, och Montagne Saint Désiré är en plätt som ligger ovanför den mer kända Les Clos de Mouches. Den intresserade kan leta på bifogad karta. Vi har således med ett så kallat byvin att göra. Leverantören har mer information om producent m.m. på sin hemsida.

En invändning mot bourgogne är att de kan vara väl lätta utan ordentligt tryck i smaken. Det är därför med lite lätt oro som jag korkar upp och karafferar. Men oron stillas när vinet har en påtagligt fyllig mörklila färg som snarast för tankarna till rhônsk syrah. Lättad inser jag med en gång att detta inte är något tunt vin.

Den rhônska likheten fortsätter i doften. Slånbär, nypon och hallon med köttiga charktoner och läder. Rosor, mandel och grusdamm kommer också efter ett tag. Även om doften är lite återhållsam är den god.

I munnen är det medelfylligt med bra tryck, frisk syrlighet och tanniner med bett i. Körsbär och körsbärskärnor för tankarna till Chianti. Hallon och jordgubb finns där också jämte lite svartvinbär. Här finns också balanserad fatanvändning som rundar av det hela. Eftersmaken är medellång och med viss eldighet.

Utan goda kunskaper i lagring av vin vill jag ändå tro att två till tre års lagring kan förbättra vinet avsevärt med lite mer avrundade syror och lite lenare tanniner.

Det är gott, inte tu tal om det. Inte riktigt så gott att det förtjänar fyndstämpel. Men då vore det å andra sidan inte bourgogne. Jag nöjer mig med att sekundera Artbergs omdöme att det är köpvärt. Sett till priset får jag nog ändå konstatera att det sparkar en hel del bourgognesjärt i monopolets sortiment. Är man på jakt efter bourgogne i budgetklass får man absolut inte missa detta vin. Å andra sidan kommer man betydligt längre i många andra delar av vinvärlden.

Till sist, i syfte att göra bloggen mer läsarvänlig kommer vi hädanefter skriva ut priserna på vinerna tydligare (tack Jonas för tipset!).

Nummer: 75185
Pris: 216 SEK

Inga kommentarer: