fredag 27 februari 2009

2006 Crozes Hermitage Domaine du Colombier

För att stilla suget efter något vin från Rhône tröskar jag igenom bolagets sortiment och fastnar för en Crozes Hermitage från Domaine du Colombier i beställningssortimentet. Flera andra Crozes Hermitage har ju redan provats med genomgående lyckat resultat så det är alltid spännande att prova en ny producent. Eftersom namnet Domaine du Colombier verkar vara populärt på allt från vingårdar till hotell hittar jag inte rätt hemsida, men leverantören har lite mer information för den intresserade.

Tyvärr dras jag och ätteläggen med en seg förkylning denna helg. Jag tillåter dock inte denna allvarliga nedsättning av allmäntillståndet avhålla mig från att prova ett nytt vin. Men det innebär å andra sidan att doft- och smaksinnena inte är på topp så provningsanteckningarna känns inte riktigt kompletta.

Utseendet är inte mycket att säga om, vinet ser ut som det skall med en tät mörk röd färg som drar åt det mörklila hållet.

Doften är underbar med björnbär, slånbär, viol, chark och tjära med viss rökighet.

Smaken är fruktdriven och elegant balanserad med relativt lite syra och få tanniner. Det är hallon, björnbär och chark i omisskännlig ursprungstypisk stil.

Frånsett en mild invändning mot den låga syrligheten och väl mjuka tanniner så är det ett mycket gott vin. Det är mer elegant och lättillgängligt än vad Alain Graillot brukar krama ur sina druvor. Utan att ringa i fyndklockan tycker jag att alla Rhônefantaster absolut bör ta hem och prova en flaska.

Varunummer: 72 124

Pris: 189 SEK

Inga kommentarer: