fredag 14 november 2008

Marqués de Murrieta Ygay Gran reserva 2000

Sedan tidigare aviserad provning av Casalferro utgår i kväll på grund av trötthet och dåligt humör till förmån för en fyndstämplad Rioja.

När jag kommer hem med flaskan och tittar närmare på etiketten inser jag att för första gången sedan jag började dricka vin av intresse så har jag glömt bort ett vin som jag provat. Nåväl, ytterligare en fördel med denna blogg har sålunda uppenbarat sig.

Kvällens goda vinare kommer från Rioja, och jag fick upp ögonen för det efter att Allt om mat i sin genomgång av systemets sortiment givit det fyndstämpel. Även Röttorp och Aftonbladet är positiva.

Det finns ett rikt utbud av Rioja på systemet. 91 stycken i ordnarie sortimentet och ytterligare 78 stycken i beställningssortimentet. Det finns därför många viner att välja mellan om man vill prova sig igenom Rioja. Man kan bara önska lika stora utbud från andra appellationer.

I glaset går att se tydliga tecken på mognad, och vinet är halvtransparent.

Eventuell komplexitet har nog slipats av med tiden, doften är god med härlig murrighet, läder, torkad frukt och kryddor (kryddnejlika?).

I munnen är det slanka syror och väldigt mjuka, om inte frånvarande, tanniner. Det är medelfylligt med god torkad frukt och en härligt lång eftersmak som klingar av med ett lite eldigt avslut.

Det är ett harmoniskt och gott vin med mognad för en rimlig penning. Det får å andra sidan kanske inte riktigt änglakören att sjunga. Det är för gott för att inte provas. Men det får kanske inte riktigt fyndstämpel. Det är klassisk rioja i positiv bemärkelse och duktigt vinmakeri. Jag vill helt enkelt ge det en stark köprekommendation, men det går inte riktigt. Kanske kan det bäst sammanfattas i att det är snubblande nära att utropas till ett mycket gott vin. Eller så är det dagsformen som avgör, så gå och köp och skapa din egen uppfattning!

Inga kommentarer: