lördag 22 november 2008

Chateau Coucheroy 2007

Fadren på besök önskar helst vitt till den grillade kycklingen och fram åker därför en vit bourdeaux som fått goda vitsord. 2007 var ju snubblande nära en katastrof för röda viner från Bourdeaux, men de vita skall tydligen vara väldigt bra och värda att hålla utkik efter.

Enligt etiketten på baksidan hör Chateau Coucheroy till André i klanen Lurton. Nästa intressanta upplysning är att enbart Sauvignon blanc använts, utan Semillon som jag trodde användes i vita bordeauxblandningar. Enligt systemets druvguide kommer de bästa vinerna gjorda på Sauvignon blanc bland annat från Pessac-Leognan, precis som kvällens vin.

Färgen är blekt ljusgul på ett sätt som nästan omedvetet drar ner förväntningarna efter som man förväntar sig något tunt och snipigt.

Men en snabb sniff överraskar positivt. Mycket gott med frukter från varma breddgrader. Mango och persika kanske? Tropisk citrus. Piggelin dyker också upp som association. Även viss rökighet. Toner av Bassets vingummin. Däremot hittar jag inte nässlor och krusbär som enligt skolboken skall känneteckna Sauvignon blanc.

Det som förvånar när jag dricker det är ganska lite syrlighet jämfört med vad jag förväntade mig med tanke på den låga åldern. Citrus och äpple med ett härligt avslut som klingar av med söta tropiska frukter. Gott, harmoniskt och fräscht blir omdömet.

Chateau Coucheroy är definitivt mycket bra i relation till priset på dryga hundringen. Helt klart köpvärt som ett vitt alternativ till den grillade kycklingen.

Inga kommentarer: